لنز تماسی فوتونیک هوشمند برای تشخیص دیابت و درمان رتینوپاتی

10 ژانویه 2020- بیماران دیابتی باید قند خون خود را قبل و بعد از صرف غذا اندازه گیری کنند و با این حال، هنوز هم به دلیل ابتلا به دیابت، در معرض ابتلا به عوارض ثانویه ی این بیماری هستند. به تازگی، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه علم و فناوری Pohang، یک فناوری جدید را ابداع کرده است که در یک لنز تماسی هوشمند light-emitting diode جاسازی شده و می تواند تشخیص دیابت و درمان رتینوپاتی دیابتی را بخوبی انجام دهد. پیش بینی می شود با استفاده از این فناوری، دستگاه های تشخیصی و درمانی پوشیدنی برای دیابت بطور واقعی عرضه شوند.

پرفسور Sei Kwang Hahn و تیم تحقیقاتی وی از جمله دانشجوی دکترای وی، Geon-Hui Lee، یک لنز تماسی فوتونیک هوشمند و یک دستگاه پوشیدنی پزشکی را که می تواند دیابت را تشخیص و رتینوپاتی دیابتی را درمان کند، اختراع کرده اند. نتایج تحقیقات جدید آنها در مورد تشخیص فوتونیک و فتونیک درمانی دیابت بصورت آنلاین در مجله ی مشهور Nature Review Material ، در تاریخ 7 ژانویه با همکاری یک گروه تحقیقاتی به رهبری پرفسور Zhenan Bao از گروه مهندسی شیمی دانشگاه استنفورد و دکترDavid Myung  از دپارتمان چشم پزشکی دانشکده ی پزشکی استنفورد منتشر شد.

اعضای این تیم تحقیقاتی با موفقیت یک لنز تماسی هوشمند با میکرو LED یکپارچه و یک دستگاه فوتودتکتور را تولید کرده اند که می تواند غلظت گلوکز را در رگ های خونی ملتحمه را با تجزیه و تحلیل نور NIR اندازه گیری کند. با این پیشرفت، آنها موفق به ارائه ی فن آوری جدیدی برای تشخیص دیابت شده اند.

آنها لنزهای جدید تماسی هوشمند LED خود را بر روی چشم خرگوشهای مبتلا به رتینوپاتی دیابتی قرار دادند و نور ساتع شده از آن را به طور مکرر به مدت یک ماه به چشم این خرگوشها تاباندند. پس از این درمان، آنها اعلام کردند که کاهش قابل توجهی در آنژیوژنز (تولید رگ های خونی جدید) در شبکیه ی خرگوشها مشاهده کرده اند. این نتایج، امکان سنجش بالینی این لنز تماسی هوشمند LED را برای درمان رتینوپاتی دیابتی تأیید می کند.

این دستگاه تازه توسعه یافته نه تنها به بیماران دیابتی اجازه می دهد سطح قند خون خود را در زمان واقعی کنترل کنند، بلکه درمان پزشکی رتینوپاتی را که از عوارض دیابت است، امکان پذیر می کند.

در عین حال، پروفسور هان و تیم تحقیقاتی وی توجه دانشگاهیان را به تولید یک لنز تماسی هوشمند که می تواند دیابت را با تجزیه و تحلیل دقیق غلظت گلوکز در اشک تشخیص دهد و داروها را برای اولین بار برای درمان رتینوپاتی دیابتی تحویل دهد، جلب کردند. توسعه دهندگان این تکنولوژی انتظار دارند که تست های بالینی مقدماتی این لنز در نیمه اول سال جاری انجام شود.

براساس نتایج اخیر، آنها همچنین یک دستگاه پزشکی پوشیدنی هوشمند ابداع کرده اند که می تواند آنالیز بسیار حساسی در مورد غلظت گلوکز موجود در عرق انجام دهد و آنها تأیید کردند که از نظر بالینی استفاده از این دستگاه برای تشخیص دیابت امکان پذیر است. همچنین، آنها در همکاری با شرکتPHI Biomed ، یک سیستم بلوتوث را توسعه داده اند که می تواند داده ها را به صورت بی سیم ارسال کند و به بیماران امکان می دهد تا نتایج تشخیص دیابت خود را بر روی تلفن های همراه خود بررسی کنند.

پروفسور Hahn رهبر این تحقیقات در مورد برنامه ی آینده خود، اظهار داشت: ما یک لنز تماسی هوشمند LED تولید کرده ایم که می تواند دیابت را تشخیص دهد و رتینوپاتی دیابتی را با کمک نور برای اولین بار در جهان درمان کند، ما قصد داریم با همکاری دانشکده ی پزشکی استنفورد، این لنزهای تماسی و دستگاههای پزشکی پوشیدنی هوشمند را تجاری سازی کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-01-smart-photonic-contact-lens-diabetic.html